ایرانیوز

رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْق وَ أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْق وَ اجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصِیراً

ایرانیوز

رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْق وَ أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْق وَ اجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصِیراً

ایرانیوز
طبقه بندی موضوعی

نباید دعوای ظاهری آمریکا و چین را عمیق دید!

مدیر | يكشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۷، ۰۳:۵۲ ب.ظ

تبعات پیش فروش در صنعت خودرو/پیش بینی وضعیت خودروهای پیش فروش شده

خبرگزاری موج، صنعت خودرو یکی از مهمترین بخش هایی بود که ایران بعد از برجام روی توسعه آن تمرکز کرد تا ضعف های یک دهه گذشته این صنعت را جبران کند و با داخلی سازی مدل های جدیدی از خودروهای اروپایی بار دیگر بازار داخلی و حتی بازار منطقه را پوشش دهد، اما این مسئله از آنجایی که از عمق چندانی برخوردار نبود به سادگی بعد از خروج آمریکا از برجام به چالش کشیده شد و حتی بخشی از سرمایه گذاری و برنامه ریزی ایران برای بازار خودرو عقیم ماند و در حال حاضر فضا به قدری سخت شده که خودروسازان منتظر تصمیم مسئولان کشور هستند.

مشاور مدیرعامل شرکت سایپا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه رنو در ایران 180 میلیون یورو سرمایه گذاری کرده است، گفت: در حال حاضر این شرکت فرانسوی با قطعه سازان نیز شریک است، از این رو باید تلاش کرد این تولیدات فعال نگه داشته شوند که به توان شرکت های خودروسازی داخلی بستگی دارد تا بتوانند از کانال های دیگر این خطوط را فعال نگه دارند، هرچند امکان داخلی سازی این میزان قطعات در کشور وجود ندارد و باید با شرکت های خارجی که با آمریکا کار نمی کنند این خطوط تولید را فعال نگه داشت و این مسئله به مدیران کارآمدی نیاز دارند که در حال حاضر در خودروسازی ما کم هستند .

سعید مدنی

سعید مدنی با بیان اینکه در حال حاضر ساخت خودروی ساندرو از 500 دستگاه به 100 دستگاه رسیده است، افزود: نگرانی امروز برای ثبت نام مشتریان خودروی ساندرو هست که براساس شرایط به وجود آمده یا تحویل خودرو به تعویق خواهد افتاد، یا باید خودروی جایگزین تحویل بگیرند، اگر چه سود مشارکت برای افرادی که عجله ای در تحویل خودرو ندارند پرداخت خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه دولت باید در این زمینه تصمیم گیری کنند و وزیر صنعت جدید نیز باید شورای سیاست گذاری را فعال و تصمیم های جدید اتخاذ کند، تصریح کرد: در شرایط کنونی همکاری شرکت پژو نیز به سیاست های ایران خودرو بستگی دارد که آیا می تواند با پژو چین همکاری کنند یا خیر؟ البته چینی ها مانند تحریم های قبل با ایران همکاری نمی کنند و باید منتظر بود چقدر در موضوع مبادلات مالی با ایران می تواند راهکارهای جدید پیدا کنند. در واقع چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی مطرح است، اما هنوز به تکنولوژی غرب وابسته است و حتی هیچ خودروساز امروز آمریکایی نمی بینید که در چین محصول تولید نکند. بنابراین نباید دعوای ظاهری آمریکا و چین را عمیق دید زیرا یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در چین کرده آمریکایی ها هستند.

این کارشناس خودرو با انتقاد از عدم آمادگی دولت برای مقابله با تحریم ها، گفت: در دوره وزیر قبلی جلسات درست حسابی با مدیران برای دور زدن تحریم ها برگزار نشده است، بنابراین امروز تصمیم ها باید با مشورت افرادی انجام شود که پیش از این در دور زدن تحریم ها مشارکت داشته اند، زیرا یکی از مشکلات کشور این است که همواره با تکرار اتفاقات گذشته هزینه های تکراری به کشور تحمیل می شود.

مدنی با اعلام اینکه 60 درصد قطعات خودروی ساندرو به تولیدات رنو وابسته است، گفت: برخی پلت فرم های خودرو  شرکت سایپا همچون تیبا و ساینا مستقل هستند و اس پی 100 هم با کمک طراح آلمانی و مشاوره ای کره ای انجام شده است که نمونه آن نیز در چین ساخته شد، اما امروز کاملا امروز مستقل در ایران ساخته می شود که برند آن متعلق به کشورمان است، با این حال ایربک و گیربکس و موتور هنوز به طور کامل در ایران ساخته نمی شود. در واقع وابسته به خودروسازهای خارحی نیست، اما 40 درصد قطعات آن از سازنده های خارجی تامین می شود.